BOZÓKI ANTAL: ÁTALAKUL-E A CSALÁDI KÖR?

2017 Sep 03

Generációváltás, tulajdonváltás, vagy szemléletváltás is? (III.)

Az új tulajdon(os)ú Családi Körben, a formai változások mellett történt-e valami tartalmi, lényegi, szerkesztéspolitikai változás, szemléletváltás?

Bašić Gréta az első, főszerkesztői minőségben adott nyilatkozatában elmondta, hogy „egyikük sem szeretne drasztikus változásokat”, majd hozzátette: „Szem előtt tartjuk, hogy minél sokoldalúbban mutassuk be a közéleti kérdéseinket. Nem kell félni attól a szótól, hogy politika, a Családi Körnek pedig meg kell maradnia olyan médiának, amely be meri mutatni a közéleti álláspontok Vajdaságban meglevő sokszínűségét.”[1]

Ebből azt lehet kiérteni, hogy többnyire folytatódik az eddigi szerkesztéspolitika. Ezt a lap jelenlegi szerkezete is igazolja. A grafikai változások, a betűnagyság növelése, a rovatok megjelölése és a jobb tördelés viszont javított a lap olvashatóságán.

A Hétről hétre eseménynaptár (4-5 oldal) az Egypercesek rovat címet kapta, de áttekinthetőbb és olvashatóbb, úgymond „szellősebb” lett. (Az induláskor ez a rovat a rossz tájékoztatási körülmények, a hírzárlat miatt volt fontos.)

Megszűnt a Hírmozaik rovat (6-7. oldal). Végel László naplójegyzetei (8-9. oldal) helyett az augusztus 31-i számban, az Emlékek albuma rovatban Kontra Ferenc úti jegyzetét olvashatjuk.

A belpolitikai (7.) oldalon Bajtai Kornél arról ír „hogyan kísérte a zenei élet a kilencvenes évek lőporos, benzincsempészes hangulatát”. A Riport rovatban kétoldalas (a 8-9. oldalon) írást közöl a lap az iskolakezdésről. Ez után, újabb két oldalon (10-11. oldal), a „koszovói dilemmákról” olvashatunk.

A 12. oldalon arról tájékozódhatunk (ha napi hírekből nem értesültünk volna), hogy Magyarország hazarendelte hollandiai nagykövetét. A Szerbia rovatban (13. oldal) Boris Tadić korábbi elnöknek az N1 televízió műsorában való vendégeskedéséről értekezik a szerző. Ismét két oldalas írásban (a 14-15. oldalon) belpolitikai mozaikot közöl a lap, a palicsi „központi ünnepségről”, Aleksandar Vulin „ötleteléséről”, az oromhegyesi iskola és a faluba vezető út felújításáról. A 16. oldalon ismét a tanévnyitóról cikkezik a lap. A következő oldalon Mindszent Város Önkéntes Tűzöltő Egyesülete és a muzslai Önkéntes Tűzoltó Egyesület 20 éves együttműködéséről közöl írást.

Ezzel be is fejeződött az – egyébként 68 oldalon megjelenő lap – úgymond aktuális politikai témákat követő része. A lap többi része inkább ismeretterjesztő, szórakoztató jellegű írás, amelyek között, a 28-29. oldalon, helyet kapott a földtörvény módosításáról szóló interjú, aminek inkább a lap elején lett volna helye. Keverednek a belpolitikai, a külpolitikai, az oktatási stb. témák: ebből arra lehet következtetni, hogy a lap szerkezete még nem alakult ki és nem is túl izgalmasra sikeredett. Személyes vélemény ez persze.

Ezek között az írások között, sajnos, egyetlen olyant sem találtam – ha nem megszokásból vásárolnám a Családi Kört – amelyik miatt kerestem volna a lapot az árusnál. Valamikor azt mondták volna, „ami viszi a lapot”, „ami miatt megveszik a lapot”. Úgymond „bejött” Bašić Gréta nyilatkozatának az a része, miszerint nem szeretnének „drasztikus változásokat” a lapban.

Ez részben érthető is, az eddigi olvasók/példányszám megtartása érdekében. Az viszont már kevésbé, hogy a fiatal főszerkesztő egyetlen szóval nem nyilatkozott arról, mit fog/mit szeretne a lap tenni a magyar közösség valós helyzetének feltárása, jogai érvényesülése érdekében. Pedig éppen erre, ilyen lapra lenne szükségünk!

Az eddigi, a (szűkebb vagy szélesebb) közösséget érintő témákhoz sorolható írások: a Vadnyugati állapotok Adán és Moholon, a Zaklatások és elbocsátások a Szabadkai Gyermekszínházban (július 6.); Koalíciós vihar a menekültlakások miatt (július 13.); a „Segédkönyv” – a magyar nemzetiségű köztársasági, tartományi és önkormányzati tisztségviselők részére (július 20.); Válaszlevél (Orbán Viktornak – B. A.) sokadik megkeresésre (július 27.); a Lángoló szeméttelep és bűzlő dögtelep Bajmokon (augusztus 3.); Az oromhegyesi iskolaépülettel kapcsolatos problémák és azok lehetséges megoldásai (augusztus 10.); az elvándorlással foglalkozó Irány a nagyvilág (augusztus 27.) és a „Mindenünk odalett” c. írás (augusztus 24.) a vajdasági aszálykárról.

A lap oldalszámaihoz viszonyítva (9 x 68 = 612 oldal, vagy ha csak az első 20 oldalt számoljuk 180) ez mindössze 9 írás (15 oldalon). Kevés. (Ezek közül is három Balla Lajostól.) Emellett nem írtak olyan fontos témákról, mint például David McAllister európai parlamenti képviselő, szerbiai jelentéstevő belgrádi látogatása, a nemzeti kisebbségi cselekvési tervével kapcsolatos problémák, a Magyar Nemzeti Tanács munkája, vagy az aktuális hatalom kisebbségi jogokat nyirbáló lépései és a magyar pártok ezzel kapcsolatos tevékenysége stb. Bizony ez már szerkesztéspolitikai tévedés. Szándékos vagy véletlen, egyre megy. A lapszerkesztéshez a tehetségnél és az akarásnál sokkal többre van szükség, mivel a sajtónak (köz)véleményformáló szerepe is van. Kérdés viszont, hogy a tulajdonosok hajlandóak-e felvállalni a közösség érdekeiért való kiállást, vagy csak az esetleges haszon(szerzés) érdekli őket?

A Szabad Magyar Szótól és az új tulajdonban lévő Családi Körtől is többet vártam. Változások vannak ugyan a lap szerkesztésében, de ezek többnyire műszakiak. A szerkesztőség – úgy tűnik – még keresi az irányt.

Le kellene tisztázni, hogy most a Családi Kör is pártújság lett vagy nem? Ha igen, akkor a fejlécéről és a Szabad Magyar Szó internetes fórumról is le kell venni a „független” jelzőt, és feltüntetni, hogy a Magyar Mozgalom médiája. (Arról nincsenek ismereteim, hogy a két tulajdonos tagja-e vagy nem az MM-nek, de ez ebben az esetlen nem különösebben fontos.) Rendben van-e az, hogy a hetilapnak és a Szabad Magyar Szónak is egyazon (politikai tisztségviselő) személy legyen az igazgatója, illetve főszerkesztője, hogy a Családi Kör főszerkesztője egy internetes hírportálnak is ír, tudósít?

Tiszta vizet kellene önteni a pohárba – az olvasó tisztánlátása végett! (Mellékesen: Az MM-nek is el kellene döntenie, hogy akkor most milyen céljai is vannak. Egy nap ugyanis arra ébredhetünk, hogy kiegyezett/betársult/beolvadt a Vajdasági Magyar Szövetségbe – VMSZ. Lásd: Korhecz-botrány.)

Lehetséges megoldás a tulajdonosok körének bővítése is, részvények, kötvények kibocsátása által, és a tulajdonosi közgyűlés létrehozása, amely megválasztaná a főszerkesztőt és meghatározná a szerkesztéspolitika irányelveit.

A Családi Körnél várt szerkesztéspolitikai változás, a szemléletváltás, ezek szerint, legalábbis egyelőre, elmaradt.

Jelenleg a Magyar Szó, a Pannon RTV és a Hét Nap a VMSZ befolyása, a Szabad Magyar Szó, a Családi Kör és a Szabad Magyar Szó Rádió pedig a Magyar Mozgalom befolyása alá került. Azzal a megjegyzéssel, hogy az utóbbi három médiának az anyagi stb. helyzete összehasonlíthatatlanul rosszabb, mint az első háromé.

Félő, sajnos, hogy a magyar közösség a teljes demográfiai és gazdasági leépülés felé halad. (Bár ne lenne igazam.) Ezért nekünk most nem olyan (kozmetikázott és párt-) sajtóra van szükségünk, mintha mi sem változott volna, hanem független, pártatlan, szabad, problémafelvető, oknyomozó, elemző (a hatalmat is és a magyar pártokat is) bíráló, a közösség jogaiért, problémáinak rendezéséért, a szakma szabályai szerint kiálló sajtóra. (Ez, sajnos, nem mindig jár anyagi haszonnal.) Nagy feladat ez, amit merni kell (fel)vállalni, vagy idejében más foglalkozás után nézni.

A Családi Kör hetilap – a közösség szempontjából is – nagy lehetőségeket rejt magában, csak tudni kell(ene) ezekkel élni. A tulajdonosok felelőssége is nagy. Vagy nekik mindegy hogyan kerülnek be a délvidéki magyar sajtó történetébe?

Miután befejeztem ezt a írást, olvastam a hírt (csak most közölték!), hogy Szabadkán „körülbelül két és fél hónapja” elkezdődtek az építési munkálatok, amelyek keretében „a már meglévő Magyar Ház mellé egy másik objektumot építenek, ahol a tervek szerint stúdiókat alakítanának ki, míg a Magyar Ház átalakításával olyan tereket hoznának létre, ahol a Pannon RTV rádióstúdiói, illetve a Magyar Nemzeti Tanács által alapított további médiumok, a Magyar Szó és a Hét Nap szerkesztősége is helyet kapna. A programot a magyar kormány finanszírozza”.[2] A hír szerint „tavasztól egy fedél alatt lesz három vajdasági magyar médium”.[3]

Nem kell tehát aggódni, biztosítottnak látszik a VMSZ által irányított média működése. Aki pedig a pártsajtón kívül más forrásból is tájékozódni szeretne, annak bizony jobban szét kell majd nézni a környezetében, vagy az internetre látogatni.

Lesz-e itt egyáltalán szabad magyar sajtó?

George Bernard Shaw szerint „a demokrácia egy olyan eszköz, ami biztosítja, hogy ne kormányozzanak, és ne tájékoztassanak bennünket jobban, mint ahogy megérdemeljük.”

(bozokiantal.blogspot.rs)


[1] Rizsányi Attila: Tulajcsere a Családi Körnél. http://www.vajma.info/cikk/valasz/41/Tulajcsere-a-Csaladi-Kornel-Maradjon-meg-a-lapbol-az–amiert-az-olvaso-megkedvelte.html, 2017. június 30. [8:50]

[2] Benedek Miklós: Épül a Magyar médiaház. Magyar Szó, 2017. szeptember 2. 1.

[3] Uo.

FIGYELEM!
A kommentekben kifejtett álláspontok kizárólag a hozzászólások szerzőinek véleményét tükrözik, és ezek nem feltétlenül esnek egybe az Autonómia internetes portál szerkesztőségének álláspontjával. A hozzászólókat arra kérjük, hogy tartózkodjanak a gyűlöletbeszédtől, mások sértegetésétől, ne használjanak vulgáris kifejezéseket és ne szitkozódjanak. Azok a felhasználóink, akik már huzamosabb ideje jelen vannak az oldalunkon, lehetőséget kaphatnak az előmoderálás nélküli kommentelésre. Arra kérjük felhasználóinkat, hogy ne éljenek vissza a bizalmunkkal, hozzászólásaikban legyenek példamutatóak és illedelmesek. Megértésüket köszönjük!