Illiberális tempó: független újságírókra vadásztak, de lelepleződtek

Nem sokáig élvezhették a névtelenség oltalmát annak a szerb weboldalnak a „bátor” szerkesztői, amelyet a hatalommal szemben kritikus személyek lejáratására hoztak létre az év elején.

17. Sep 2019

MAJLÁTH Ronald írása

Az Istraga (Nyomozás) nevű oldal anonim szerzői az elmúlt hónapokban válogatás nélkül revolverezték a másképp gondolkodókat többnyire olyan hazugságokkal és csúsztatásokkal, amelyekkel azt a téves benyomást keltették a politikailag nem túl tájékozott olvasóikban, hogy a célkeresztjükbe állított újságírók, civilek vagy politikusok a szerb nép ellenségei. Csakhogy a Vajdasági Oknyomozó- és Elemző Központ (VOICE) újságíróinak most sikerült leleplezniük, kik is állnak a lejárató oldal mögött.

Az Istraga ismertsége Szerbiában az elmúlt időszakban gyorsan növekedett, köszönhetően azoknak a szenzációhajhász állításaiknak, amelyekkel azokat a személyeket kívánták besározni, akik kritikusan írtak vagy beszéltek a szerb kormány, illetve Aleksandar Vučić elnök tevékenységéről. Így mostanra már több mint 22 ezer követőt tudhatnak maguknak a Facebook-on, ahol egyébként a hatalomhoz húzó bérkommentelők előszeretettel osztják meg az lejárató oldal anyagait az ismerőseikkel (Szerbiában a hatalmon lévő Szerb Haladó Párt nyíltan vállalja, hogy bérkommentelőket alkalmaz).

A lejárató portál működésére jellemző, hogy miközben példátlanul durva támadást intéztek az „Albán nők a nővéreink” című háborúellenes dokumentumfilm szerzői ellen (a film a koszovói háború idején a milosevicsi háborús politika ellen küzdőkről szól), az Istraga munkatársai egyetlen esetben sem vállalták a nevüket. Csak egyetlen videóban láthatók, amelyen fekete esőkabátos aktivistáik szórják tele az utcákat a portál szórólapjaival. Emellett az Istraga előszeretettel készített lejárató anyagokat szerbiai újságírókról is, így a Vajdasági Újságírók Független Egyesületének (NDNV) új vezetőit egyenesen szeparatizmussal vádolták meg, akiknek az a célja, hogy elszakítsák Vajdaságot Szerbiától.

A névtelen mocskolódás azonban nem tartott sokáig, mert a VOICE oknyomozó újságírói kiderítették: az Istraga domain tulajdonosa nem más, mint Luka Rakočević, aki annak a cégnek a társtulajdonosa, amelyben Lav Pajkićnak, a fiatal hatalompárti műsorvezetőnek is van részesedése. Pajkićnak a Pink TV-ben saját műsora van, amely azokról készít lejárató anyagokat, akik valamilyen módon kritikával illetik a szerb kormányt.

De melyik párt állhat az Istraga mögött? Ezt a kérdést tettük fel Sinkovics Norbertnek, a vajdasági független újságíróegyesület igazgatóbizottsága elnökének. Mint elmondta, nehéz behatárolni, hogy pontosan melyik pártnak dolgoztak az Istraga szerzői, mivel erre már nincs közvetlen bizonyítékuk. „Azonban teljesen világos, hogy elsősorban a jobboldali politikai erők malmára hajtják a vizet, hiszen a „szeparatista“ jelzőt ők használják” – emelte ki az NDNV igazgatótanácsának elnöke, aki azt is megosztotta a Magyar Hanggal, milyen ellenlépésekre készülnek. Mivel az Istraga a szervezet három tagját is hazugságokkal vádolta, most bírósági pert indítanak a szerzők ellen, emellett bíznak abban, hogy a többi szervezet is hasonlóan cselekszik majd, amelynek képviselőiről lejárató anyagokat készítettek. „Úgy gondolom, most az intézményeken a hangsúly, hogy gátat szabjanak a lejáratókampányok gyártóinak” – hangsúlyozta az elnök.

Sinkovics Norbert egyébként úgy látja, hogy ez a lejárató módszer egyre népszerűbb a régióban, a helyzetet csak rontja, hogy ebben számos bejegyzett sajtótermék is részt vesz, ami csak tovább súlyosbítja a helyzetet. Kérdésünkre, hogy Magyarországra is begyűrűzhet-e ez a jelenség, az a vajdasági független újságíróegyesület vezetője elmondta: minden olyan közösség, amelyben alacsony a hírek megértéshez szükséges általános tudás, valamit ahol alacsony a hagyományos médiába vetett bizalom, az ilyen lejárató kampányok jó táptalajra találnak. „Nehezen tudom megítélni, hogy Magyarországon milyen a helyzet ezen a téren, de feltételezem, hogy ott is könnyen beindíthatnak egy ilyen jellegű propagandagépezetet” – tette hozzá Sinkovics.

(A cikk a Magyar Hang című hetilapban jelent meg.)

Majláth Ronald
(Magyar Hang)
Karikatúra
Stupsova karikatura nedelje: Šefica
KERESÉS AZ ARCHÍVUMBAN
Dátum szerinti keresés
Rovatok szerinti keresés
Google-keresés